דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המבנים הלא חוקיים ייהרסו רק לאחר פטירת הבעלים 

מאת    [ 03/03/2009 ]

מילים במאמר: 397   [ נצפה 2339 פעמים ]


בית משפט השלום ברחובות קבע בפסק דין תקדימי כי 6 חקלאים, חברי מושב חגור, שעשו שימוש חורג בקרקע והשכירו מבנים ושטחים חקלאיים לצד שלישי ללא הסכמת המינהל, יחויבו להרוס את המבנים הלא חוקיים, אך רק שישים ימים לאחר פטירתם.

בימ"ש קבע כי תביעת המינהל מוצדקת אך בלתי צודקת.

הנתבעים הינם חקלאים בעלי משקים במושב חגור ומתגוררים בו מאז הקמתו. מדובר בחקלאים מבוגרים מאד אשר תרמו לבטחונה של המדינה והתיישבו בישוב ספר בשנים קשות של קום המדינה. לא מדובר בעבריינים לשמם אלא בחוסר ברירה של דוחק השעה וחוסר האפשרות להתפרנס הוליך את אותם חקלאים למוצא היחיד האפשרי מבחינתם - השכרת שטחים לצדדים שלישיים לצורך מחייה מינימאלית.

בית המשפט נתן פרשנות משפטית אחרת לחוזי המשבצת ומעמדם של חברי המושב. בית המשפט קובע כי "תכליתם של החוזים, לאור משמעותם המשתנה על נסיבות הזמן והמקום...מחייבת קביעה חדשה ושונה לפרשנות המסמכים הנ"ל, וליציקת תוכן שונה למעמדם של חברי מושב חגור, ומושבים אחרים".

בהחלטתו הסתמך בית המשפט בין היתר גם על ראיון שנערך לאחרונה עם ראש מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, שפורסם בעיתון "כלכליסט" ובו הוא אומר: "ברגע שבנו על הקרקע, אנחנו לא צריכים להמשיך ולנהל אותה עד קץ הדורות. אנחנו צריכים לדאוג שקיבלנו עבור הקרקע מחיר ראוי ושאנחנו לא מחלקים מתנות. אנחנו לא צריכים להמשיך ולנהל את חיי היום יום של המשתכן".

החלת העונש תתבצע רק לאחר מותם של בעלי הנחלות. נקבע : "ניתן בזה פסק דין נגד כל אחד מבעלי הנחלות המורה לו להרוס כל מבנה שנבנה על המקרקעין המוחזקים על ידו שלא כדין וללא היתר המינהל. לאור הנסיבות המיוחדות פסק הדין הנוכחי ייכנס לתוקף רק לאחר חלוף 60 יום ממועד הליכתו לעולמים של כל אחד מבעלי הנחלות".

בית המשפט קבע כי למרות שהמינהל כתובע הוכיח את השימוש החורג שעשו בעלי הנחלות בקרקע, הוא מכיר בנסיבות המיוחדות שהביאו את בעלי הנחלות במושב לבצע שימוש שלא על פי חוזה המשבצת.

עו"ד עמית יפרח טען כי אי הסדרת השימושים הלא חקלאיים במושבים נובעת, להשקפתנו, בעיקר מרשלנותם של ממ"י ורשויות התכנון, לתת מענה לשינויים שחלו בהתיישבות ב-20 השנה האחרונות. עפ"י עמדתו המשבר הקשה שעברה ההתיישבות בשנות ה-80 גרם לכך שחקלאים רבים נשארו בלי פרנסה ועם חובות כבדים, שגרמו לאלפי חברי מושבים לקחת אחריות ולפתח עסקים בלי קבלת היתר. לדבריו על המינהל לייצר עבור בעלי הנחלות "מסלול ירוק" ומהיר אשר יאפשר להם להקים פעילות לא חקלאית, במסגרת הזכויות אשר מעניקות להן החלטות המינהל הרלוונטיות, ובנוסף על המינהל להכניס את המושבים למערכת חוזית מוסדרת וארוכת טווח אשר תשקף את הזכויות האמיתיות של החקלאים על אדמתם.
אילה בירגר משרד עורכי דין
הרצל 5, ת.ד. 5103, נתניה
טל. 09-8844156 פקס 09-8846676
http://www.birger.co.il
דוא"ל ayala.birger@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב